ماهی روز بهترین خوراک

آیا ماهی منبع خوبی برای چربی های امگا-3 است؟

ماهی روز بهترین خوراک

آیا ماهی منبع خوبی برای چربی های امگا-3 است؟

انجمن قلب آمریکا یا American Heart Association توصیه می نماید که در رژیم غذایی هفتگی دوبار از ماهی استفاده شود.

ماهی ها، بخصوص ماهی های آبهای سرد، ماهی های چربی دار (با چربی زیاد) نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا بدن انسان را در مقابل بیماری های قلبی محافظت می نماید.

اسیدهای چرب ضروری موجب جلوگیری از لخته شدن و چسبیدن پلاکتهای خونی (بفرم پلاکهای غنی از کلسترول) به سطح داخلی عروق میگردند.

اکتر حملات قلبی به علت ایجاد لخته های خونی در سرخرگها و سیاهرگها - و جلوگیری از جریان مناسب خون در رگها- صورت می پذیرد.

اسیدهای چرب امگا-3 همچنین می توانند در کاهش التهاب در بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید نقش داشته باشند.

بدن تمام ماهی های آبهای عمیق حاوی چربی های امگا-3 میباشد. بدن میگو، خرچنگ دریایی و صدف خوراکی نیزبه اندازه ماهی آبهای آزاد حاوی اسیدهای چرب امگا-3 میباشد. ماهی های غیر پرورشی اسید چرب امگا-3 خود را بواسطه خوردن جلبکها و پلانکتونها و ماهی های دیگر بدست می آورند.

اگر رژیم غذایی ماهی های پرورشی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 نباشد رشد این ماهی ها متوقف میشود به همین علت پرورش دهندگان ماهی این ماده مغذی را به غذاهای ماهی می افزایند. از این رو میتوان گفت که ماهی های پرورشی و دریایی از لحاظ مقدار اسید های چرب امگا-3 تفاوتی با هم ندارند.(بجز گربه ماهی های پرورشی)

برای بدست آوردن چربی های امگا-3 حتما مجبور نیستید ماهی بخورید. شما میتواند این ماده مغذی را با خوردن مواد غذایی نظیر غلات و حبوبات کامل مانند دانه های سویا(روغن گیری نشده) و دانه ها و مغزها بدست آورید. دانه های بذر کتان غنی ترین منبع غذایی این ماده های مغذی هستند.

جیوه حاصل از آلودگی هوا،بواسطه باران وارد رودخانه ها و اقیانوس ها شده و بوسیله باکتریها به متیل جیوه تبدیل میشود و ماهی ها بواسطه خوردن جلبکها و پلانکتونها این ماده غذایی را دریافت می نمایند. تقریبا بدن تمام ماهی ها حاوی متیل جیوه یا Methyl Mercury میباشد که این ماده شیمیایی میتواند منجر به بروز آسیب های عصبی بخصوص در کودکان گردد. ماهی های بزرگتر حاوی مقادیر بیشتری از این ماده شیمیایی می باشند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

ماهی تون

ماهی تون:

انواع ماهی تون از خانواده اسکامبریده(Scombridae) و از ماهی های دریایی می باشند که در اقیانوس کبیر، هند، اطلس و بعضی دریاهای وابسته به این اقیانوس ها از جمله آب های جنوبی ایران(دریای عمان، تنگه هرمز و قسمتی از خلیج فارس) پراکنده اند که دارای جنس و گونه های متعددی می باشند.

کنسرو ماهی تون در روغن:

فرآورده ای است از گوشت یک یا چند گونه از ماهی های تون که پس از پخت اولیه و پُر شدن در قوطی و افزودن روغن و نمک به آن، دربندی و فرآیند حرارتی را گذرانده باشد.

گوشت تکه:

به قطعاتی از گوشت کنسرو ماهی تون اطلاق می شود که کوچک ترین بعد آن از 2/1 سانتی متر کمتر نباشد.

گوشت خرده:

به قطعاتی از گوشت کنسرو ماهی تون اطلاق می شود که بزرگ ثرین بعد آن از 2/1 سانتی متر بیشتر نباشد.

ویژگی های استاندارد مواد اولیه:

ماهی:

ماهی های مورد استفاده در تهیه این فرآورده، باید سالم، بدون عیب، تمیز و حتی المقدور از یک گونه باشند. دارابودن پوستی با درخشندگی شفاف و طبیعی، با بوی ماهی تازه صید شده، عضلات سفت و ارتجاعی، چشم های روشن و شفاف و طبیعی، نشان دهنده کیفیت خوب این ماهی هاست. ماهی های مورد مصرف در تهیه این کنسرو می تواند تازه یا منجمد باشد. در صورت استفاده از ماهی های منجمد حتما باید زمان ماندگاری و نحوه انجماد آن در سردخانه، طبق مشخصات مندرج در استاندارد ملی مربوط باشد.

روغن:

روغن مورد مصرف در تهیه کنسرو ماهی تون باید روغن های مایع مجاز خوراکی مانند (روغن زیتون تصفیه شده) باشد و در زمان مصرف، با مشخصات مندرج در استانداردهای ملی مربوط خود منطبق باشند.

نمک:

نمک مورد مصرف در تهیه کنسروماهی تون باید با ویژگی های مندرج در استاندارد ملی مربوط مطابقت داشته باشد.

آب:

آب مورد استفاده برای شستشوی ماهی ها باید آب آشامیدنی بوده و مورد تایید مقامات بهداشتی قرار گرفته باشد.

ظروف بسته بندی (قوطی):

ویژگی های قوطی های مورد مصرف باید با استاندارد ملی مربوطه مطابقت داشته و سطح خارجی آن در برابر خوردگی احتمالی مقاوم باشد.

لاک ها:

لاک های مصرفی در این قوطی ها که در تماس مستقیم با مواد غذایی است، باید در مقابل هر یک از مواد درون قوطی مقاوم باشد.

فرآیند تولید:

ماهی پس از صید(مرگ) در اثر فعالیت باکتری ها و آنزیم ها به سرعت ویژگی های خود را از دست داده و پس از مدتی علایم فساد در آن ظاهر می گردد. لذا جهت افزایش زمان ماندگاری آن بر اساس اصول نگهداری مواد غذایی مراحل زیر در مورد آن انجام می گیرد:

 1- از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در حد امکان یا جلوگیری از فعالیت آن ها به وسیله پخت اولیه(Pre–cooking) به کمک بخار یا هوای داغ.

2- توفف یا کاهش سرعت فعالیت آنزیم ها و جلوگیری از دستیابی به اکسیژن، جهت ممانعت از فعل و انفعالات شیمیایی از طریق جاگذاری ماهی ها در قوطی و خالی کردن نسبی هوای قوطی ها قبل از دربندی.

3- حفاظت محصول مورد نظر از آلودگی مجدد، از طریق دربندی قوطی ها و اعمال فرآیند حرارتی نهایی (Heat Processing) به مدت 65 دقیقه در دمای 121- 110 درجه سانتی گراد.

پختن ماهی تا حد نرم شدن استخوان ها و غیرفعال کردن تمامی باکتری ها و آنزیم هایی است که ممکن است در قوطی وجود داشته باشند که با اصطلاح "استریلیزاسیون تجارتی" بیان می گردد و عبارت است از فرآیندی که در پایان آن هیچ ارگانیسم بیماری زای زنده ای با روش های معمول قابل جستجو نبوده و تعداد سایر میکروارگانیسم های باقیمانده‌ی عامل فساد نیز به قدری کم باشد که در شرایط معمول نگهداری(بدون استفاده از یخچال) قادر به رشد و فعالیت نباشند.

Mahirooz.ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی